Kleurrijk Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu Kleurrijk Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu

Kleurrijk Peru

Door: Antwan en Karin

Blijf op de hoogte en volg Antwan en Karin

07 Juni 2010 | Peru, Cusco

Onze reis ging verder naar Peru waar we voor de eerste nachten een verblijf bij een Belg regelden. En wat bleek toen, Sandra heeft hier precies 5 jaar geleden ook gelogeerd. Het is toch wel heel sterk dat 2 zussen uit de vele hostels in Peru precies hetzelfde gekozen hebben.

Vanuit Lima ging onze reis verder naar het veel interessantere Arequipa. Arequipa is de tweede stad van het land en staat vooral bekend om zijn Santa Catalina klooster. Dit prachtige klooster bestaat uit een labyrint van kronkelige straatjes met hoge rode, blauwe of witte muren. De straatjes zijn versierd met bogen, bloempotten en kleine binnenplaatsjes wat het extra mooi maakt.

De volgende dag vertrekken we naar de Colca Canyon. Op weg hier naar toe zien we de eerste lama’s, vicuna’s en alpaca’s. De gids probeert ons het verschil uit te leggen maar erg goed in het onthouden zijn we niet, ze lijken ook zoveel op elkaar. Ook passeren we het hoogste punt van onze reis: hoger dan 4920 meter zullen we deze reis niet komen.
Uiteindelijk komen we aan in de canyon en die is werkelijk schitterend. We genieten van de uitzichten op de diepe kloven en de gekleurde terrassen in het ruige gebergte. Ook zien we de condors die in deze canyon leven en omhoog zweven op de thermiek. We hebben het geluk dat 2 condors net voor onze neus neerstrijken wat het extra speciaal maakt.
De terugreis naar Arequipa geeft ons weer een prachtig zicht op de vallei met zijn kleurige terrassen en kleurrijke bevolking.
Op aanraden van onze gids proeven we tijdens deze 2 daagse tocht cavia (veel vet en bot maar het smaakt wel), alpaca (heerlijk) en coca thee (gewoon thee eigenlijk). Ook proeven we de typische Inca Kola. Deze kola is niet te vergelijken met onze cola, het is een mierzoete drank die smaakt naar goedkope kauwgomballen, je weet wel die kauwgomballen die na 6 keer kauwen al niet meer lekker zijn. Aangezien wij nogal zoetekauwen zijn vinden wij het een lekker drankje.

Onze volgende bestemming is Puno. In de hele stad is niets bijzonders te beleven maar het is hier wel erg druk met toeristen en dat heeft maar één reden: het Titicacameer. In dit hoogst bevaarbare meer ter wereld liggen verscheidene eilanden die allemaal hun eigen cultuur herbergen. Met een lokale boot bezochten wij het eiland Taquille. Op de boot zaten we tussen de plaatselijke bevolking met voorraden (inka)cola, rijst en groente.
Op het eiland hadden we een pittige klim voor de boeg: 500 treden naar boven. Nou zul je denken, is dit alles? Maar vergeet niet dat we nog steeds op hoogte zaten (3830 meter) en dat er dan zeer ijle lucht is. Gelukkig bleef het voor ons weer bij wat kortademigheid en hadden we verder geen last van de hoogte. Het meest bijzondere van het eiland Taquille zijn de breiende mannen. Ook zijn er veel mensen in hun traditionele klederdracht te vinden waardoor Antwan zijn fotoquotum weer ruimschoots haalde.

Op de tweede dag bezochten we de drijvende rieteilanden van de Uros Indianen. Met grote zandblokken met daarin rietwortels wordt een stevige bodem gemaakt die bedekt wordt met riet. Verder zijn ook alle huizen van riet, alle bedden van riet en alle stoelen van riet. Het leverde weer prachtige plaatjes op. Jammer genoeg zijn de Uros Indianen zeer commercieel en werden we dus ook op elk eiland (4 in totaal) “lastig” gevallen om maar iets te kopen.

De reis ging vervolgens verder naar Cusco. Vanuit daar bezochten we de Heilige Vallei. Deze vallei werd vroeger ook wel de graanschuur van de Inca’s genoemd omdat er zoveel verbouwd kon worden. Wij bezochten in de Heilige Vallei het kleine dorp Chinchero, de zoutterrassen en Moray. In Moray bekeken we de landbouwterrassen van de Inca’s. Deze terrassen zijn in een cirkel gebouwd en variëren in hoogte en temperatuur. Door de verschillende temperaturen konden de Inca’s meerdere gewassen verbouwen want hoe lager in de ring hoe warmer de temperatuur. Ook bezoeken we de Inca ruines van Ollantaytambo en maken we een treinreis naar Agua Calientes. Dit dorp staat maar om één ding bekend Machu Pichu, voor velen hoogtepunt van hun reis door Peru.

Machu Pichu is gebouwd rond 1440 en de bouw nam ruim 100 jaar in beslag.
In het religieuze Machu Pichu woonden de Inca’s en vereerden zij hun Goden. Daarvoor hadden zij meerdere tempels waarvan de zonnetempel de belangrijkste was. Het duurde tot 1911 voordat de Amerikaan Hiram Bingham het complex ontdekte. Tijdens zijn ontdekkingstocht vertelde enkele boeren uit de buurt over het complex en toen hij het complex daadwerkelijk vond werd hij daarmee de officiële ontdekker van Machu Pichu. Samen met een aantal boeren uit de omgeving heeft Hiram Bingham het terrein van de tempel, dat compleet overwoekerd was door de jungle, blootgelegd. Toen dit werk na 5 jaar klaar was is hij weer vertrokken uit Peru. Helaas werd het complex vanaf toen niet meer onderhouden totdat in 1946 de regering besloot het complex opnieuw bloot te leggen. Toen is ook de toeristenstroom op gang gekomen en daardoor bezoeken jaarlijks vele mensen dit prachtige complex.

Uiteindelijk komen we weer terug in Cusco en omdat deze plaats nogal steile straatjes heeft nemen we regelmatig een taxi. Tijdens een van die ritjes gebeurt er iets grappigs. We stappen in de taxi en Karin zegt tegen de taxichauffeur dat het naar Mc Donalds ruikt in de auto. We vertellen vervolgens waar we naar toe willen, de taxichauffeur knikt en rijdt aan. In het centrum draaien we ineens een andere weg in dan we moeten en we snappen er niets van. Totdat we stil staan voor de……….natuurlijk Mc Donalds. De chauffeur heeft begrepen dat we hier naartoe wilden!

Ons laatste uitstapje in Peru ging naar Pisac. Daar bezochten we de grote zondagmarkt waar de lokale bevolking uit de omliggende dorpen naar toe komt om hun waar te verhandelen. Het was weer een prachtige kleurrijke dag.

We hadden het plan om vanuit Peru naar Guatemala te vliegen en daar 3 weken rond te reizen voordat we door zouden reizen naar Mexico en zouden gaan genieten van een week niets doen. De uitbarsting van een vulkaan, overstromingen en een orkaan hebben ons echter doen besluiten de plannen te wijzigen. Dinsdag vliegen we vanuit Lima naar Cancun waar we eerst een week vakantie gaan houden in Playa del Carmen. Daarna gaan we een auto huren en reizen we door de provincies Yucatan en Chiapas.

• 07 Juni 2010 - 05:42

Harold:

Geweldige foto's, maar ik mis er één: Van Joran van de Sloot.
    Misschien kunnen jullie hem een bezoekje in de gevangenis brengen om hem een beetje op te beuren. 35 jaar gevangenisstraf is aardig lang.
    Maar in elk geval succes en veel plezier met het vervolg.
    groet van Harold

• 07 Juni 2010 - 06:32

DalforsCity:

Hey lelijkerds! :D

Dan maar geen Guatemala dit keer, maar even relaxen in de zon... Da's ook wel fijn! Vakantie in Mexico, dat hebben jullie ook wel verdiend, na zo lang gewerkt te hebben, hahaha.

Groetjes aan Joran! :P

Vincent en Walter

walter-vincent.blogspot.com

• 07 Juni 2010 - 07:26

Anny Wim:

Hallo Antwan en Karin
    Elke weer weer leuk en spannend om het verslag te lezen, en wat een kleurrijke foto's. En zijn zo'n leuke mutsen niets voor jullie, lijkt me leuk en lekker warm voor als je straks weer hier bent, en zeker als je nog eens naar Zweden gaat, daar kun je die wel gebruiken.
    De Machu Picchu lijkt me ook geweldig mooi, al had ik wel verwacht dat jullie ook de Inca trail zou lopen

Nog heel veel plezier en tot de volgende keer

Liefs Anny Wim

• 07 Juni 2010 - 09:45

Ad En Riky:

Wij waren natuurlijk heel benieuwd naar jullie belevenissen in Peru. Het grootste deel was herkenning voor ons, want wij hebben ongeveer de zelfde route gedaan dan jullie.

Inderdaad de Colca Canyon, Machu Pichu, Titicacameer met de rieteilanden, het is leuk om terug te zien.
    Maar ook het kleurrijke van de mensen en de sprekende gezichten, de schattige kindertjes.
    Wat zijn die foto's toch mooi en bijzonder!

Geniet eerst van het uitrusten en van het verdere Mexico en daarna komen wij.

Tot dan, liefs
    Ad en Riky

• 07 Juni 2010 - 11:48

Gerda:

Hoi Antwan en Karin.

Wat een geweldig mooie foto's zijn dit weer. Prachtig om te zien. En de reisverslagen zijn ook leuk om te lezen. Geniet er maar van, wij genieten op een afstandje ook mee. Nog een prettige reis verder, ook al is die anders dan de bedoeling was. Houdoe!
    Jan en Gerda.

• 07 Juni 2010 - 12:07

Ton Jos:

Weer genoten van jullie verhaal. Met de "atlas" erbij is heel goed te volgen hoe jullie reizen, maar tjonge,jonge wat een afstanden!Veel gehoord over Machu Pichu. Wat indrukwekkend!Prachtige, vrolijke kleuren en wat handig dat de taxichauffeur onmiddelijk begreep waar jullie naar toe wilden!!!Nu een weekje om "bij te tanken" en dan weer verder het mooie Mexico in.Blijf genieten en tot de volgende keer.
    Groetjes van ons.
    P.s. wij gaan een weekje fietsen in omgeving van Nunspeet (da's ook nie niks)!!!

• 07 Juni 2010 - 16:45

Simon, Judith & Jur:

Hey Samen,

Wat een leven hebben jullie toch!!! Geweldig.

Ik zal bij deze even een verslag uitbrengen van hoe onze maand eruit zag.

's Morgens vroeg gaat de wekker, snel naar het werk en hopelijk snel weer terug. Thuis aangekomen nog wat met Jur spelen, eten en naar bed omdat we er weer zo vroeg uit moeten. In het weekend genieten we van een dagje rust. Gelukkig is in het weekend het weer bijzonder goed (komt door het heerlijke zee klimaat wat in Lieshout heerst) zodat we weer met frisse tegenzin de naderende week door kunnen komen.

Geniet van jullie verdere reis. Konden we maar een paar weekjes bij jullie aansluiten.

Tot snel.

Gr. Simon, Judith & Jur

• 07 Juni 2010 - 17:19

Penny:

Met al dat "bruut geweld" van Moeder Natuur was ik al benieuwd of jullie de planning konden volgen of moesten aanpassen. Wel lekker, even een week alle ervaringen van de afgelopen tijd laten bezinken, en dan daarna met frisse start de rest van de reis gaan beleven.

Is al dat natuurgeweld nog ergens goed voor: even helemaal niks! ;)

liefs Penny

• 07 Juni 2010 - 19:51

Jan:

gisteren nog met jullie gekletst via de cam , met het antwoord , we gaan in mexico n weekje rusten ....jjjjaaaaaa
    hebben jullie wel nodig , denk ik zo !!
    maar het is weer n leuk reisverhaal en erg leuke foto,s , antwan en karin reis lekker verder en rust maar goed uit ,pppppfffff
    de mzl van jan (de ouwe)

• 08 Juni 2010 - 19:40

Ome Jan En Tante Nel:

Hoi Karin en Antwan,

We hebben weer aandachtig jullie verslag gelezen, heel bijzonder wat jullie daar allemaal meemaken, ook weer prachtige foto's, vooral van die mensen met die mooie kleren aan. Nog een goede reis verder en tot het volgende verslag.
    Groetjes van Stefan, ome Jan en tante Nel.

• 13 Juni 2010 - 18:37

Tamara:

Wat een lelijke foto's en een stom verhaal! (tja, ik denk ik schrijf een keer iets totaal onverwachts haha.)

Kus, Matara

• 14 Juni 2010 - 13:49

Annemarie:

Ik wil het nog wel een keer herhalen, wat een prachtige foto's, wat een kleuren.
    Groetjes en geniet ervan,
    Annemarie