De prachtige nationale parken van Amerika - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu De prachtige nationale parken van Amerika - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu

De prachtige nationale parken van Amerika

Door: Antwan en Karin

Blijf op de hoogte en volg Antwan en Karin

11 Oktober 2006 | Verenigde Staten, San Francisco

De afgelopen weken hebben we rondgetrokken door, zoals de Amerikanen het noemen, de gouden cirkel. Dit gebied is een aaneenschakeling van diverse Nationale Parken. Het was hier dan ook veel drukker dan we tot nu toe gewend waren.
We zijn begonnen in de Grand Canyon waar we naast een aantal wandelingen langs de verschillende uitzichtpunten ook een vlucht met een klein vliegtuigje over de canyon hebben gemaakt. Tijdens deze (misselijkmakende) vlucht kregen we een goed beeld van de grootsheid van deze canyon.

Iets verderop ligt aan Lake Powell het prachtig gelegen plaatsje Page. Net buiten deze plaats ligt de spectaculaire Antelope Canyon. Deze sleufcanyon is slechts 400 meter lang en zeer smal. De versteende zandduinen zijn hier in de loop van miljoenen jaren door zand, wind en regen uitgesleten in prachtige vormen. Rond het middaguur, wanneer de zon hoog boven de canyon staat, wordt de canyon gedurende korte tijd verlicht in de kleuren rood, oranje en goud.
Vanuit deze prachtige omgeving zijn we door het Indianengebied naar Monument Valley gereden. Dit is een van de weinige aantrekkelijke gebieden in het 'Indianengebied'. De Indianen zijn namelijk door de Amerikaanse regering in de meest onbruikbare delen van Amerika neergezet. Overigens zijn de Indianen vaak een zeer onvriendelijk volk waar nog geen lach of vriendelijk woord vanaf kan. Ook in het Indianengebied ligt Mesa Verde waar de Indianen zo'n 1000 jaar geleden hun woningen bouwden onder de overhangende rotsen diep onder in de canyon.

Eenmaal het Indianengebied verlaten kwamen we uit bij Arches en Canyonlands, twee parken die zo ongeveer tegen elkaar aanliggen. Bestaat Canyonlands vooral uit, zoals de naam al zegt, canyons zo dankt Arches zijn bekendheid aan de vele natuurlijke rotsbogen die hier zijn ontstaan. Canyonlands vonden wij nogal veel van hetzelfde, we hebben namelijk al heel veel mooie canyons gezien. Arches was echter geweldig! Door een toevallige combinatie van zout, zandsteen, zand, wind en water liggen hier het grootste aantal rotsbogen ter wereld. Gedurende anderhalve dag hebben we hier zowel over makkelijk te lopen paden als klimmend en klauterend over rotsen diverse bogen bekeken met namen zoals: Delicate Arch, Landscape Arch, Double Arch, Double O Arch en vele anderen. De mooiste waren de hierboven genoemde met respectievelijk de mooiste ligging, de breedste boog met 93 meter spanwijdte, een dubbele boog waarvan een pijler beide bogen dient en 2 bogen boven elkaar in dezelfde rotsformatie.

Op weg naar Bryce Canyon hebben we een kort bezoek gebracht aan een petrified forest. Via een korte klim kwamen we in een gebied vol met versteende boomstammen. Gedurende tientallen miljoenen jaren zijn deze stammen onder diverse aardlagen versteend en hebben de meest prachitge kleuren gekregen.
Ook prachtige kleuren heeft Bryce Canyon, nu echter vooral rose en oranje wat het park laat zien. Het park bestaat uit een soort van amphitheater vol met oranje en rose rotspunten die we zowel van boven als vanuit de bodem van de canyon hebben bekeken.

Zion was onze volgende bestemming. Al wandelend hebben we het park verkend dat vooral bekend staat om zijn enorme steile rotsen waaruit aan alle kanten water stroomt en sijpelt. Zo is een groene, druipende omgeving onstaan met rivieren, beekjes en poelen in een decor van gigantische rotsen. De tweede dag in Zion liet het weer ons echter in de steek waardoor we het park vroegtijdig hebben verlaten om het zonnige weer in Las Vegas op te gaan zoeken. Alhoewel het in Las Vegas zelden regent hadden wij het 'geluk' anderhalve dag in de plenzende regen te zitten. Dit heeft ons er echter niet van weerhouden enkele malen een bezoek te brengen aan The Strip. Dit is het centrum van alle overdrevenheid die Las Vegas te bieden heeft. De hotels/casino's proberen elkaar in luxe te overtreffen en halen alles uit de kast om de gokkers bij hen naar binnen te halen. The Strip ziet er dan ook als volgt uit: het begint nog vrij redelijk met een tweetal grote luxueuze gouden hotels, dan volgt de piramide van Cheops omkleed met de Sphinx, een obelisk en vele Egyptische beelden. Het geheel is mooi afgemaakt met diverse hyroglieven. Daarna volgt een sprookjeskasteel, de skyline van New York inclusief vrijheidsbeeld en achtbaan, een megacomplex in Romeinse stijl met daartegenover Paris Paris met Eifeltoren, Arc de Triomph en operagebouw. Daarnaast staat het kasteel van Aladin en iets verderop vind je een piratenschip, een nagebouwd Venetië, een casino met uitbarstende vulkaan en op het eind nog een circus. We zijn nu vast nog wat dingen vergeten, want er staat nog veel meer.

De laatste dag in Las Vegas was het heerlijk zonnig weer en hebben we nog enkele uurtjes aan het zwembad kunnen genieten. De avond toch weer doorgebracht op The Strip en een aantal grote casino's van binnen bekeken. Ook van binnen een en al luxe en vermaak zoals tijgers, mega aquariums en diverse gratis shows. In een van de casino's kostte het ons ruim een half uur (!) om de uitgang te vinden. Om nog een beter beeld te geven, de grotere casino's hebben enkele duizenden hotelkamers, meer dan 10.000 personeelsleden en hebben honderden miljoenen dollars of meer gekost. Het recenst gebouwde casino kostte 'slechts' 2,7 miljard dollar. Na een laatste heerlijke diner in een van de casino's hebben we The Strip voor het laatst vaarwel gezegd en terwijl de limo's en dure auto's af en aan reden en de helikopters volop in bedrijf waren gingen wij terug naar de rust van onze camping.

De laatste 2 parken die we in het prachtige Amerika bezochten waren Sequoia en Yosemite.
Sequoia is de naam van de gigantische bomen die hier groeien. Met een lengte van meer dan 80 meter, een stamomtrek van 35 meter en een leeftijd van gemiddeld 2500 jaar zijn het echte joekels om te zien.
In Yosemite hadden we de pech dat het weer omsloeg en we met bewolking en regen te maken kregen. Daarom hebben we slechts wat korte indrukken van dit park met zijn reusachtige granietrotsen opgedaan.

Op dit moment zijn we op weg naar San Francisco vanwaar we aanstaande vrijdag het Amerikaanse continent verlaten en de andere kant van de aardbol eens wat beter gaan bekijken.

• 11 Oktober 2006 - 17:48

Jan:

hey , amerikaantjes , leuk weer iets van jullie te horen en te zien , het is natuurlijk iedere dag mooi en mooi , denk ik dan zomaar , walter en vincent zijn net terug uit new york , moet je van houden , de grote stad , wat jullie doen is leuker , amerikaantjes , de groetjes en tot wederhoren of wederziens , leuke kaart , en de vraag hoe het met de tuin is ? heel goed , maar met het gaas gaat niet . doei

• 11 Oktober 2006 - 17:52

Jan:

jullie staan iedere keer leuk op de foto , NIET DAN ????!!!!!

• 11 Oktober 2006 - 19:00

Ad En Riky:

Wat mooi weer die foto's van al die parken, zoveel verschillende natuur, werkelijk prachtig. Zandduinen, versteende natuur en die bogen, bossen en Antwan wat ben jij dan maar een mensje bij die boom.
    Het is allemaal heel bijzonder om te zien.

Goede vlucht en geniet in Australië maar verder.
    Liefs van Riky en Ad

• 11 Oktober 2006 - 21:12

Sandra:

Hallo!

Wat een tegenstellingen, die natuurfoto's aan de ene kant en dan ineens Las Vegas. Gemaakter dan dat laatste kan het niet, echt Amerikaans. Maar natuurlijk wel iets wat je gezien en meegemaakt moet hebben.
    Voor vrijdag wens ik jullie alvast een goede reis toe. Ik ben heel benieuwd hoe Australie gaat zijn, wat dat is onbekend terrein voor mij.

Groetjes,
    Sandra

• 12 Oktober 2006 - 05:46

Anny Wim:

Ha Kinders
    Leuk om weer iets van jullie te horen en laat ik nou toch nog iemand op de foto zien, volgens mij ken ik die, ( grapje)
    Een heel mooi verhaal en hele mooie foto's, geniet maar weer lekker, en een goede reis naar Australië

Veel plezier

Anny Wim

• 12 Oktober 2006 - 19:28

Gerard En Anny:

wat leuk om nu te lezen over gebieden waar wij ook geweest zijn o.a bryce canyon, de sequoia en las vegas. we zijn benieuwd of dat straks met australie ook gebeurt. blijf genieten en hopelijk niet al te veel regen. heerlijk die fot's
    groetjes

• 13 Oktober 2006 - 13:56

De Bakkertjes:

Gezellig hè met zijn viertjes een bakkie koffie drinken onder het Vrijheidsbeeld! Jammer alleen dat jullie tig kilometer verdop zaten... Onder het verkeerde beeld :o)

Groetjes en vlieg ze!

• 19 Oktober 2006 - 15:58

Tonny Van Erp:

Leuk om herkenbare dingen te lezen in jullie reisverslag.Wij hebben vorig jaar niet zoveel parken gezien als jullie, maar hadden ook regen in Las Vegas.Wij kijken uit naar meer boeiende verhalen.Piet en Tonny.

• 21 Oktober 2006 - 09:23

Noud En Agnes:

wat een verwennerij om zoveel moois te zien.
    de foto's geven ons een goed beeld om een beetje mee te genieten.
    groetjes, Noud-Agnes-Joep-Fieke en Rein.

• 22 Oktober 2006 - 20:26

Tante Marij:

Welgeteld heb ik 1 keer Karin en 1 keer Antwan op de foto's zien staan. Ik zou anders denken dat het allemaal ansichtkaarten zijn. Amazing ......
    Goeie vlucht naar de andere kant van de wereldbol. Daar is het volgens mij trouwens nog mooier. Nog meer genieten dus.

• 25 Oktober 2006 - 14:31

Henrieke:

Hoi!
    Zo, volg je een tijdje jullie site niet, hebben jullie het hele Amerikaanse continent al bekeken..... En wij maar ploeteren en hard werken ;-)... Nee hoor: het is jullie van harte gegund en ik ben gewoon ongegeneerd jaloers als ik al die reisverslagen lees en foto's zie.
    Heel veel plezier aan de andere kant van de aardbol, ben benieuwd naar jullie volgende berichtje1

Groetjes Henrieke

• 26 Oktober 2006 - 10:38

Gerdie:

Wat een prachtige foto's! Je kunt wel zien dat het een schitterende reis is die jullie aan het maken zijn! Geniet ervan en ben weer benieuwd naar jullie volgende verhalen.

• 30 Oktober 2006 - 07:49

Ad En Gerry:

Hoi Antwan en Karin,Alweer een hele tijd onderweg,gaat het allemaal nog goed daar,aan de andere kant van de Wereld.Hier is het Herfst aan het worden,wat ook zijn charmes heeft.Veel avontuur plezier nog.groetjes Ad en Gerry

• 31 Oktober 2006 - 09:09

Sandy:

karin ik mis jaw wel heel erg ik wil dat je trug komt karin ik mis jaw ge wonen dat ik de heel tet moet huilen ik mis jaw zoo jij moet gewonnen trug komen ok goetjes van sandy

• 31 Oktober 2006 - 09:10

Steven:

als goed daar met ons wel waner kom je trug wel je straks belen naar school goedjes steven en de klas

• 31 Oktober 2006 - 13:34

Sandra B.:

Het is echt super om te lezen en zien waar jullie steeds verblijven. We zitten nu wel met smart op het verslag over Australië te wachten! Geniet ze!

• 03 November 2006 - 15:28

Sandy En Stefanie:

ik vond het heel mooi foto.s ben jij nog bruin
    ge worden en de beelden waaren egt heel apart ju moet ook meer foto met julie er bij doen dat is nog mooier ok en nog un dikken kus van sandy en stefanie v tilborg