Selamat Datang, welkom in Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu Selamat Datang, welkom in Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu

Selamat Datang, welkom in Maleisië

Door: Antwan en Karin

Blijf op de hoogte en volg Antwan en Karin

25 Januari 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Maleisië, terwijl het zuiden en oosten van het land geteisterd worden door grote overstromingen zitten wij heerlijk op een zonovergoten tropisch eiland. Eerlijk is eerlijk, de eerste week in Maleisië hebben wij ook heel slecht weer gehad met heel veel regen en heel weinig zon.

Via Singapore zijn wij het land in het zuiden binnengekomen. Het eerste wat wij in Maleisië deden was onze huurauto in ontvangst nemen om ons vervolgens in het Maleise verkeer te storten. Dit verkeer is hetzelfde als in veel Aziatische landen; op een rijbaan kunnen gemakkelijk 2 auto's naast elkaar rijden, inhalen kan altijd en overal en een eventuele tegenligger gaat wel opzij en kriskras door het verkeer rijden ontelbare brommertjes. Tel hierbij op geen of onleesbare verkeersborden en je hebt een aardig beeld.

Onze eerste overnachting was in Melaka, een leuk klein stadje met een grote Nederlandse geschiedenis. Ruim 200 jaar zijn de Nederlanders de baas geweest in deze havenstad om zo het transport van kruiden en specerijen uit Indonesië te kunnen controleren. Deze invloed is overal in de stad merkbaar met typische Nederlandse kerken en gebouwen, vele Nederlandse teksten op huizen en straatnamen zoals de Jonkerstreet en de Heerenstraat.

Na Melaka was Kuala Lumpur de volgende stad die wij met een bezoek gingen vereren. De hoofdstad van Maleisië bestaat grotendeels uit moderne wolkenkrabbers, waarvan de Twin Towers de bekendste zijn, met daartussen in oude stadswijken waar de smalle straatjes en stegen volgestouwd zijn met winkelstalletjes. Vanuit Kuala Lumpur vertrokken we naar het heuvelachtige binnenland. Hier maakte de drukte van de stad plaats voor de rust van kleine dorpjes en regenwouden. Het lager gelegen deel van het binnenland is bezaaid met regenwoud waarin vele vlinders leven alsmede de meest fascinerende insecten die we ooit hebben gezien. In een insectentuin (zoiets als een dierentuin, maar dan met insecten) zagen we o.a. gigantische wandelende takken en sprinkhanen, kevers zo groot als aardappelen en iets waarvan wij nog nooit gehoord hadden; een wandelend blad, perfect verborgen tussen het gebladerte. In de hoger gelegen delen van de Highlands maakten de regenwouden plaats voor reusachtige theeplantages die over de heuvels rolden.

De laatste twee weken van Maleisië en van onze hele reis hebben we doorgebracht op een drietal tropische eilanden. Vanaf dit moment hebben we op een enkele tropische stortbui na ook alleen nog maar lekker weer gehad. Het eerste eiland was het kleine Pangkor. Op een kort rondritje over het eiland na hebben we hier 3 dagen niets anders gedaan dan lekker aan het zwembad liggen relaxen. Het tweede eiland was Penang, ook wel het eiland der tempels genoemd. Deze naam heeft het eiland zeker niet voor niets gekregen. Alhoewel Maleisië een Islamitisch land is zie je in het hele land naast moskeeën veel Chinese tempels. Op Penang echter staan moskeeën, kerken, Chinese tempels, Hindoeïstische tempels en Boeddhistische tempels uit Thailand en Birma gebroederlijk naast elkaar. Op dit eiland staat ook de mooiste Chinese tempel uit heel Maleisië. Een gigantisch complex met vele tempels, pagodes en gebedshuisjes dat echter nog steeds niet af is. Om geld bij elkaar te krijgen voor de voltooiïng kon je hier een dakpan doneren. Voor een bedrag van RM 30 (6 euro) werd je naam in het Nederlands en het Chinees op een dakpan geschreven. Al deze 'gedoneerde' dakpannen worden gebruikt voor de op dit moment in aanbouw zijnde tempel. Dus voor degene die nog ooit naar Maleisië gaan, ergens op het dak van de tempel vind je onze namen.

Het laatste eiland, waarop we nu zitten, is Langkawi. Langkawi is eigenlijk een archipel van 99 eilanden waarvan sommige niet meer zijn dan uit het water oprijzende rotspunten. Gedurende 1 dag hebben we een rondrit gemaakt over dit prachtige groene eiland met zijn vele rotspunten waarvan de bewoners voornamelijk leven van de rijstteelt. De rest van de tijd hebben we heerlijk aan het zwembad gerelaxed, onze laatste boeken uitgelezen, lekker gegeten en heerlijk gebarbecued op het strand. Een perfecte afsluiting van onze geweldige reis!

• 25 Januari 2007 - 06:48

Anny Wim:

Hallo vakantiegangers,
    Leuk nog even een berichtje van jullie te krijgen, voordat je gaat pakken en weer in het vliegtuig stapt
    Een half jaar, je denk het is zo lang, maar het is toch weer snel voorbij
    We vinden het fijn jullie zaterdag weer op Schiphol te zien

Liefs Anny Wim

• 25 Januari 2007 - 06:59

Jan:

zit nu op het werk achter de pc 7.30 uur geniet deze dagen samen en kom gezond weer in het koude nederland wij zien jullie zaterdag , hoe laat horen wij nog wel van jullie

• 25 Januari 2007 - 11:03

De Bakkertjes:

Heeey bijna ex-vakantiegangers!

Leuk berichtje weer, zo net voor het einde...

Tot zaterdag!

Doei...

• 25 Januari 2007 - 13:19

The Friends:

Hee Aa en Kaa!

Wat vliegt die tijd toch he. Zo nemen we afscheid met een bbq-tje... zo komen jullie alweer terug! Hopelijk is de tijd voor jullie wat minder snel voorbij gevlogen.
    Voor nu in ieder geval een goeie terugreis gewenst en zeg tegen de piloot dattie goed uitkijkt en we zien jullie zondag weer!! Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! :)

Greetz,

Haa en Tee

P.S. tis hier koud hoor!! Trek maar een dikke trui aan: 's nachts is 't min 7!!

• 25 Januari 2007 - 14:39

Penny:

Inderdaad een prachtige afsluiting! Veel succes met de terugreis en schrik niet, want het is hier behoorlijk koud... brrrr! Ik bel volgende week wel even om iets af te spreken, want komend weekend hebben jullie het al druk genoeg, ook gezien de berichten hierboven hahaha! Tot gauw en een dikke knuffel vanuit Nuland, xxx Penny

• 25 Januari 2007 - 14:42

Jan:

jjjjjaaaaaa klopt te vroeg wakker , dat andere mailtje had ik niet goed gelezen , eigenlijk vergeten , ddddooooeeeeiiiii

• 25 Januari 2007 - 16:09

Peter En Mieke:

hallo, een geweldige afsluiting van een fantastische reis. Heel veel succes met het pakken en een fijne reis terug. Net weg en nu al weer terug, Van de warmte naar de kou. Dat zal wel weer ff wennen zijn. Groetjes en tot gauw.

• 25 Januari 2007 - 18:30

Riky En Ad:

Ha die Karin en Antwan,

Een heel andere cultuur en natuur dan we gewend waren. En dan nog heerlijk relaxen op een zonovergoten eiland.
    Maar over een paar maanden mogen wij jullie plek daar overnemen.
    Geniet er nog even van.

Nu Karin en Antwan, nog even genieten en dan..... Tot gauw, Leny

• 25 Januari 2007 - 20:54

Hanneke En Jan:

Hallo Karin en Antwan,
    Met belangstelling en plezier hebben wij regelmatig jullie reisverslagen gevolgd.
    Heel bijzonder en om niet te vergeten. Goede reis terug.
    Groeten uit Lieshout.

• 26 Januari 2007 - 08:41

Sandra:

Ha Karin en Antwan!

Leuk om nog even een laatste update te krijgen vanuit Maleisie!

Een heel goede terugreis toegewenst en tot morgen!!!

Liefs,
    Sandra

• 26 Januari 2007 - 11:09

Anne:

Welkom terug in het koude kikkerlandje! Een half jaar vliegt voorbij. Succes met het weer terugvinden vanhet ritme hier, maar geniet eerst nog maar even lekker rustig na. Spreek je snel als het weer wat rustiger is.

• 26 Januari 2007 - 18:51

Marij En Jan:

Het zal komende week wel wennen zijn na ruim een half jaar de mooiere plekjes op deze aarbol te hebben bekeken. Het lijkt ons een hele ervaring waar wij graag onder het genot van een lekker wijntje de details willen horen en zien.

gegroet
    Marij en Jan

• 26 Januari 2007 - 21:10

Manom :

heey karin wil je op teten kommen groetjes manon xxxx manon

• 27 Januari 2007 - 15:50

Gerard En Anny:

welkom thuis in de kou en nattigheid, maar wel thuis. Dank jullie voor de mooie verslagen en foto's.Geweldig was dat.
    groetjes.

• 29 Januari 2007 - 05:15

Erik, Jacq. En Julia:

Ey Antwan en Karin,

Mooi verslag van Maleisie! We zitten nog in Australie, maar als we deze foto's zien dan begint het al weer te kriebelen :)
    A.s. woensdag vliegen wij ook terug naar het koude en natte NL.

Groetjes!
    E&J&J