Pinguïns en zeeolifanten - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu Pinguïns en zeeolifanten - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu

Pinguïns en zeeolifanten

Door: Antwan en Karin

Blijf op de hoogte en volg Antwan en Karin

27 Februari 2010 | Falkland Eilanden, Port Stanley

De afgelopen week hebben we een bezoek gebracht aan de Falklandeilanden. Voor degene die niet weten waar die liggen, pak de kaart er maar eens bij en zoek het op.

De Falklandeilanden zijn qua grootte vergelijkbaar met Nederland en bestaan uit 2 hoofdeilanden en zo’n 700, merendeels onbewoonde, kleinere eilanden. Er leven ongeveer 2000 mensen waarvan er 1800 in de hoofdstad Stanley wonen, hierdoor ook wel de kleinste hoofdstad van de wereld genoemd. Tevens zijn er ongeveer 1200 Britse militairen gelegerd op dit eiland, nog steeds de naweeën van de Falklandoorlog uit 1982.

Op zaterdag kwamen we aan op Mount Pleasant International Airport. Op deze luchthaven komt slechts één keer per week een passagiersvliegtuig aan en dat was dus de vlucht waarop wij zaten. Een bezoek aan deze eilanden betekent dan ook een verblijf van minimaal één week.
Dat geldt natuurlijk voor alle toeristen die het eiland bezoeken, maar dat zijn er niet zo veel, op jaarbasis ongeveer 500. Gelukkig waren onze koffers er deze keer wel en konden we snel door naar ons hotel, waar we rustig de tijd hadden om in de lokale krant te lezen. Deze krant heeft de grappige naam Penguin News en wordt slechts één keer per week uitgegeven.

De volgende dag vertrokken we naar Pebble Island, ongeveer 45 minuten vliegen vanaf Stanley. Omdat er bijna geen wegen zijn op de eilanden gaat het transport grotendeels per vliegtuig. Stel je hier geen groot vliegtuig bij voor, er kunnen slechts 8 passagiers in en de landingsbaan bestaat uit niets meer dan een weiland.

Op Pebble Island hadden we het geluk 2 dagen goed weer te hebben. Dit houdt in dat het ongeveer 15 graden is, de zon schijnt en de wind niet al te hard waait. Tijdens deze dagen zagen we diverse kolonies gentoo, magalaen en rockhopper pinguïns. Ook zagen we diverse vogelsoorten die hier niet schuw zijn waardoor je ze redelijk makkelijk kunt benaderen.

Vanuit Pebble Island vlogen we door naar Sea Lion Island, een eiland van ongeveer 10km2. Dit eiland is een waar paradijs voor de wildlife liefhebber. Op loopafstand van de lodge vind je grote pinguïnkolonies, zeeleeuwen en zeeolifanten. Deze laatstgenoemde beesten die tot wel 5000 kilo zwaar kunnen worden liggen op het strand en in het gras te luieren en de jonge dieren vechten met elkaar om te kijken wie de sterkste is. Het is bijzonder om dit vanaf enkele meters afstand te kunnen bekijken. Ook op dit eiland kwamen weer veel soorten vogels voor en hier waren ze nog minder schuw dan op Pebble Island. Kleine vogeltjes kwamen zomaar op je schoen zitten en een grote roofvogel wilde zelfs op Antwans hoofd landen.
Helaas liet het weer ons op Sea Lion Island wat in de steek. Het waaide erg hard en de zon liet zich zelden zien waardoor het erg koud was. Maar ondanks dat was het een schitterend eiland waarbij je zeer dicht bij het wildlife kon komen, wat een fantastische ervaring was.

De laatste dag van onze Falklandtrip stond in het teken van de koningspinguïn. Hiervoor moesten we met een stevige 4wd een zware 3 uur durende rit maken dwars door moerasgronden en graslanden vol met obstakels. Uiteindelijk bereikten we dan onze eindbestemming, een kolonie van ongeveer 800 koningspinguïns. De hooghartig kijkende maar sierlijke pinguïns hebben ons ruim 3 uur vermaakt waarvan we het eerste uur helemaal alleen met de pinguïns waren. Het mooiste van dit alles is dat de pinguïns totaal niet bang zijn en gerust bij je komen zitten.

Helaas is ons Falklandavontuur vandaag alweer voorbij en vertrekken we zo dadelijk weer richting het vasteland van Zuid-Amerika waar we a.s. donderdag onze camper gaan ophalen.

p.s. Onze foto’s bij het vorige verslag zijn ook geplaatst.

• 27 Februari 2010 - 07:53

Liesbeth:

Hoi Karin en Antwan,
    jullie laatste bericht is nog heel "vers" pas 6 uurtjes geleden lees ik.
    Wat is het weer heerlijk om jullie zo te volgen en wat een prachtige foto's. Jullie genieten maar ik geniet volop met jullie mee. Hele fijne reis verder en ik kijk uit naar het volgende bericht.
    Groetjes Liesbeth

• 27 Februari 2010 - 07:56

Vincent En Walter:

Hehe, op de laatste foto staan jullie tenminste zelf ook een keer...
    Romantisch bij zee. :P

Hahaha, oké, deze was wel erg makkelijk!

Groetjes uit Zweden,
    Vincent en Walter

walter-vincent@blogspot.com

• 27 Februari 2010 - 08:40

Simon, Judith & Jur:

Hallo ontdekkingsreizigers,

Wat een foto’s!!! Echt geweldig. Het lijkt net of we door de nieuwste uitgave van de national geographic zitten te bladeren. Dit maakt ons toch echt wel een beetje jaloers.

Geniet van de verdere reis en van elkaar.

Veel liefs,

Simon, Judith & Jur

• 27 Februari 2010 - 13:09

Penny:

Zucht, wat een leven... Dat van jullie op reis dan he, niet van die zeeolifanten. Al kan luieren op het strand zo op zijn tijd ook heerlijk zijn ;)!
    Het klinkt in elk geval fantastisch, en dat x10 zal wel zo ongeveer jullie belevenis zijn, dus ow wat hebben jullie het goed! Ben alweer benieuwd naar het volgende verslag ;)

liefs Penny

• 27 Februari 2010 - 16:01

Harold En Tamara:

Sjongejonge, die Falklandenaren hebben het goed voor mekaar.... eens per week is het vliegveld open, ze hoeven maar 1x per week een krant uit te geven.... Nee, dan is een 3 uur durende rit door een drassig en hobbelig parcours heel wat harder werken. Oh nee, dat is het dagelijks bestaan voor de achterblijvers in NL. :p

Foto's zijn weer prachtig! Hoeven we daar iig ook niet meer zelf heen. :)

Greetz, Harold en Tamara

• 27 Februari 2010 - 19:53

Jan:

heb het mailtje van jullie gelezen , jullie moeten even wat langer op de falklandeilanden blijven , maar beter daar als in het aardbevingsgebied , probeer er iets van te maken , we horen en lezen het wel weer van jullie , heel leuke fotos !! groetjes van jan

• 28 Februari 2010 - 17:27

Ad En Riky:

Oh, wat hebben jullie super mooie foto's gemaakt, prachtig om te zien en dan ook nog zo dicht bij gemaakt, dat is zeker genieten!

Zoals meerdere zeggen, wel om een beetje jaloers op jullie te zijn maar we gunnen het van harte.

Nu afwachten wanneer jullie verder kunnen vliegen, we horen het wel.

Groetjes en dikke kus!

• 28 Februari 2010 - 23:41

Maaike:

Hola Karin en Antwan,

Ik heb van Sandra jullie link doorgekregen. Leuk om jullie verhalen te lezen en heel herkenbaar! Wij zijn de week na jullie in Ushuaia geweest, helaas iets minder mooi weer maar daarom niet minder mooi en indrukwekkend. Mooie foto's inderdaad..

Geniet van jullie verdere reis en ben benieuwd of ik nog meer herkenbaars tegen ga komen. :)

groetjes Maaike

• 01 Maart 2010 - 17:25

Anny Wim:

Hallo Antwan en Karin
    Hele mooie foto's zeg vooral die pinquins, jammer dat je nu even niet verder kunt, maar dat komt ook wel weer goed, geniet ervan en tot de volgende keer

Liefs Anny Wim

• 01 Maart 2010 - 18:16

Jo:

Hallo Vakantiegangers

Wat mooi dat je alles van zo kortbij kunt bekijken.Prachtig de vogels. Geniet ervan en op naar de volgende statie en wie weet wat je dan weer tegen komt!
    groetjes Jo

• 02 Maart 2010 - 10:44

Truus En Jan:

Dag Karin en Antwan,

Mooie verslagen en prachtige foto's. Wij hadden wel met jullie willen ruilen. Geniet van de reis in de komende tijd, we houden jullie in de gaten. vele groeten van ons, Truus en Jan.