Gekleurde draken, blauwe voeten en rode keelzakken - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu Gekleurde draken, blauwe voeten en rode keelzakken - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Antwan en Karin - WaarBenJij.nu

Gekleurde draken, blauwe voeten en rode keelzakken

Door: Antwan en Karin

Blijf op de hoogte en volg Antwan en Karin

10 Mei 2010 | Ecuador, Galápagos

Ons vorige verslag eindigde op Paaseiland vanwaar we doorgevlogen zijn naar Ecuador. Daar hebben we in de eerste week een aantal dingen gedaan maar daar vertellen we meer over in ons volgende reisverslag want dit reisverslag staat in het teken van de Galapagos eilanden.

De Galapagos eilanden zijn in 1535 per toeval ontdekt door een Dominicaanse bisschop maar ze zijn pas echt bekend geworden door de evolutietheorie van Charles Darwin die met zijn schip de Beagle in 1835 op de Galapagos aanmeerde. Darwin ontdekte op de verschillende eilanden diersoorten die op elk eiland net iets afwijkend waren waaruit hij concludeerde dat de dieren zich aan hun leefomstandigheden aanpassen. En dit vormde de basis voor zijn evolutietheorie.

Zondagochtend 2 mei sprongen we uit ons bed want onze reis naar de Galapagos ging beginnen. Na 2 korte vluchten kwamen we aan op het hoofdeiland van de Galapagos, Santa Cruz. Hier werden we opgepikt door de gids van onze boot. We reizen een week lang mee op de Eden omdat de route die deze boot vaart ons het mooiste leek en omdat ze natuurlijk een aantrekkelijke last minute prijs boden.

Na de eerste lunch aan boord was het meteen tijd voor onze eerste landing. Alle landingen die we maken gaan als volgt: vanuit de grote boot stap je in een zodiac die je naar het land brengt. Afhankelijk van de landing kies je je schoeisel uit. Je kunt namelijk een dry landing hebben (je kunt alle schoenen aan) of een wet landing (je voeten worden nat als je uit de boot stapt en je schoeisel moet hier dus op aangepast zijn).

Op Playa las Bachas, onze eerste landing, maakten we samen met de gids een wandeling en daarbij zagen we al bijzondere dieren zoals leguanen (groot en klein, mooi gekleurd of saai zwart), een kleine haai, flamingo’s, krabbetjes en tijdens het snorkelen later nog wat gekleurde vissen. Een perfecte kennismaking dus voor dag 1.
Maandagochtend was het tijd voor het eiland Noord Seymour. Op Noord Seymour zagen we blauwvoet Jan van Genten, landleguanen, zeeleguanen, zeehonden, fregatvogels en verschillende kleine gekleurde vogeltjes. Vooral de blauwvoet Jan van Gent en fregatvogels waren erg bijzonder om te zien. De blauwvoet Jan van Gent is een erg grappige vogel die vooral opvalt door, jawel, zijn blauwe voeten. Als het mannetje het vrouwtje wil versieren gaat hij een parmantige dans opvoeren en maakt daarbij bepaalde geluiden in de hoop dat het vrouwtje hem zo aantrekkelijk genoeg vindt om mee te paren. De fregatvogels hebben een soortgelijk ritueel, zij voeren echter geen dansje uit maar blazen hun rode keelzak zo groot mogelijk op om hiermee indruk te maken op het vrouwtje.

Voor de middagexcursie moesten we een stukje varen naar het eiland Santa Fe. Daar zagen we de Santa Fe leguaan, een slang, verschillende gekleurde vogeltjes, sprinkhanen en hagedisjes. Na de middagwandeling kon je nog gaan snorkelen in het heldere water. In het begin waren er mooie gekleurde vissen en later kwamen de zeehonden ook nog even gedag zeggen.

Op dinsdag hadden we een hele dag te besteden op het eiland Espanola. Om hier te komen moet er natuurlijk gevaren worden en dit gebeurd voor het overgrote deel ’s nachts omdat de passagiers er dan minder last van hebben. Toen we ’s ochtends wakker werden lagen we dus al voor het eiland Espanola. Vooraf werd dit eiland aangemerkt als een van de mooiste eilanden van de Galapagos en nu, achteraf, kunnen wij dit zeker beamen. We zagen dan ook
blauwvoet jan van genten, de nazca jan van gent (met babykuiken), meeuwen, fregatvogels, albatrossen, zeehonden en zeeleguanen. De ene oh na de andere volgde, zo mooi vonden we het hier. In de middag was het weer tijd om te snorkelen en ook daar zagen we weer mooi gekleurde vissen.

Woensdagochtend moesten we erg vroeg opstaan omdat Karin ging snorkelen bij het eiland Floreana en Antwan mee ging in de zodiac. Tijdens het snorkelen zag Karin verschillende (ongevaarlijke) haaien, prachtig gekleurde vissen in grote en kleine varianten, een schildpad en een kreeft. Het was dus zeer de moeite waard om vroeg op te staan.

Na het ontbijt was het tijd voor de ochtendexcursie en deze bestond uit een wandeling over het eiland waarbij we niet veel zagen op wat flamingo’s en kleine vogeltjes na. Wel zwommen er in het zeewater enkele stekelroggen. Deze roggen kunnen dodelijk zijn als je boven op hen trapt omdat ze dan hun dodelijke gif in je spuiten die je spieren in één keer lam leggen. Antwan was hierbij de held en durfde toch in het water te gaan staan. Op een gegeven moment kwam er een rog over zijn voet gezwommen en dat was toch wel een angstig idee. Ze zeggen wel dat het dier alleen gevaarlijk is als je erop trapt, maar eerst zien en dan geloven.

Na onze lunch bezochten we Post Office Bay. Vroeger was dit de plaats vanwaar de zeelieden dingen verstuurden maar tegenwoordig is het alleen in gebruik om ansichtkaarten achter te laten. In de “brievenbus” kun je de kaart stoppen die je wilt versturen. Alle toeristen die hier aanleggen pakken de kaarten uit de brievenbus en kijken of er een kaart bij zit met een adres bij hen in de buurt. Als dat zo is dan neemt de toerist deze kaart mee en gaat hem, als hij terug is van zijn reis, persoonlijk bezorgen bij de geadresseerde. Daarna namen we nog een frisse duik voordat we weer terug gingen naar de boot om verder te varen.

Donderdag stond in het teken van het eiland Santa Cruz, het hoofdeiland. We bezochten daar als eerste het Darwin Research Centre. Hier wordt onderzoek gedaan naar met name de Galapagos schildpadden. Verder leeft hier de bekendste schildpad van de Galapagos, lonesome George. Deze George is de enige overgebleven schildpad van zijn soort en het ziet er naar uit dat hij zich nooit voort zal planten en dus altijd het laatste exemplaar zal blijven. Er zijn namelijk al vele pogingen gedaan om een vrouwtje voor hem te vinden, maar hij wijst hen allemaal af wat hem gekscherend ook wel de bijnaam Gay George heeft bezorgd.

De middagexcursie was naar een schildpaddenreservaat waar de schildpadden nog in het wild leven. Deze reusachtige beesten zijn erg groot als je ze van dichtbij bekijkt en als ze lopen hoor je hun botten kraken.
Ook bezochten we nog 2 sink holes. Deze gaten in de aarde zijn ontstaan door moeder natuur. Vroeger was het een groot stuk land waar magma onder lag. Deze magma is heel langzaamaan weggesijpeld in het binnenste van de aarde en daardoor ontstond er een groot gat onder de grond. Door een trilling (bijv. aardbeving) zijn de gaten helemaal ingestort en is er een grote krater overgebleven.

Vrijdagochtend om half 8 begonnen we aan onze eerste excursie op het eiland Santiago. In het begin was de wandeling maar saai en dat vertelden we elkaar ook. Bij de zee aangekomen veranderde dat en zagen we ineens van alles zoals leguanen en krabbetjes die lagen te luieren in de zon. Ook waren er 2 grotten waar het prachtig gekleurde water doorheen stroomde. In dit gekleurde water zagen we een schildpad en zeeleeuwen zwemmen. Na afloop van de excursie hadden we nog even tijd om te zwemmen of te snorkelen en dat deden we dan ook. Helaas was er een zeeleeuw die daar niet erg van gediend was en al brommend langs alle snorkelaars/zwemmers kwam zwemmen.
Uiteindelijk gingen we terug naar de boot vanwaar de reis naar Bartolomé ging.

De middagexcursie bestond voor het eerste deel uit pinguïns kijken. De pinguïns hadden we vrij snel gevonden en we bewonderden deze soort (hij lijkt veel op de Magalean pinguïn die we kennen van de Falklandeilanden).
Tijdens het snorkelen daarna zag ik veel gekleurde vissen, een kreeft en 3 haaien. Een van hen zwom erg dicht bij de kust waardoor ik Antwan kon roepen en hem de haai ook kon laten zien.
Maar het echte toetje van vandaag was het zien van de kleine babyschildpadden. Deze schildpadden waren net uit het ei gekropen en waagden midden op de dag de oversteek over het strand naar de zee. Dat hadden ze beter niet kunnen doen want al lopend of zwemmend werden ze gegrepen door de hongerige fregatvogels die ze opgemerkt hadden. Wreed om te zien maar zo gaat het in de natuur.
Tegen de avond hadden we onze laatste excursie en bezochten we een prachtig uitzichtpunt over het eiland Bartolomé.

Op zaterdag was het tijd voor onze volgende bestemming: het eiland Genovesa. Dit eiland, dat ook staat beschreven als een van de mooiste, ligt redelijk uit de route en dus moesten we een eind varen om er te komen.
Tijdens onze ochtendexcursie zagen we roodvoet Jan van Genten, masked boobies, fregatvogels, een uil en wat zwaluwen. De fregatvogels op dit eiland zijn erg brutaal. De Jan van Genten verzamelen namelijk allerlei spullen om hun kuiken mee te voeden of om een nest mee te bouwen. Deze dingen transporteren ze door de lucht. De fregatvogel jaagt hen vervolgens op en probeert de spullen die de Jan van Gent in zijn mond heeft af te pakken. Ook vandaag zagen we de fregatvogel meerdere malen in actie waarbij hij veelal de prooi te pakken kreeg.

’s Middags was het tijd voor weer een landing op Genovesa. Hier zagen we vele fregatvogels die in grote groepen bij elkaar zaten. Ook zagen we Jan van Genten, meeuwen (soms met jong), reigers en tropic birds. Voor de laatste keer genoten we van het vele vogelleven dat hier te zien was.
’s Avonds was er op de boot een afscheidsparty omdat zondag alle gasten vertrekken. De kok had hiervoor een grote versierde taart gebakken.

Op de Galapagos benut je alle tijd die er is en dus kregen we op zondagmorgen onze laatste excursie. Deze excursie begon erg vroeg. Om 6 uur zaten iedereen weer in de zodiac en maakten we een tocht door de mangrove. Deze keer dus geen landing maar dat maakte het niet minder mooi. We zagen roggen, kleine haaien, schildpadden, pelikanen en vele blauwvoet Jan van Genten die hun ontbijt aan het vangen waren.
Maar aan al het moois komt een einde en zo stonden we om half 9 (wat wiebelig) aan land om terug te vliegen naar Quito.

We hebben een prachtige week gehad op de Galapagoseilanden en we raden de geïnteresseerden aan om deze eilanden ook eens te bezoeken.

• 10 Mei 2010 - 12:48

Riky En Ad:

Hoi Karin en Antwan,

Wat een schitterende belevenissen op de Galapagos eilanden. Darwin heeft 175 jaar geleden wel een heel mooie bestemming uitgekozen voor zijn evolutie theorie.
    Vooral het eiland Espanola lijkt een parel in dit gebied te zijn.
    Wat een bijzondere vogels, zeehonden en leguanen.
    Die giftige roggen hadden Antwan wel te pakken kunnen nemen toen hij in het water stond,
    geluk gehad joh.
    Die enerverende week is wel een van de hoogtepunten van jullie reis. Wat kunnen wij nog verwachten?
    Wij wensen jullie nog een paar mooie weken in het bijzondere Ecuador.

Groetjes en liefs
    Riky en Ad

• 10 Mei 2010 - 12:53

Anny Wim:

Tjonge jonge, wat een verhaal, prachtig!
    Antwan je moet ook maar leren snorkelen, dat is veiliger dan die roggen, wees wel voorzichtig he! We zien jullie heel erg graag gezond weer terug. Het zijn prachtige dieren op de foto's in het echt zullen ze nog wel veel mooier zijn
    Je bent al weer op de helft van je reis, geniet nog maar lekker, want de tijd gaat snel

Groetjes en liefs Anny Wim

• 10 Mei 2010 - 14:17

Ruben En Annemieke:

Hier jullie 'Falklandvrienden' weer. Zo te horen hebben jullie het naar je zin gehad op de Galapagos. Dat kan ook niet anders met zo'n bijzondere bestemming. Wij waren ook erg onder de indruk en willen eigenlijk nog wel een keer terug om de eilanden te doen die we nog niet hebben gezien (volgens ons hebben jullie dezelfde route gedaan als wij).
    Geniet van de rest van jullie reis!
    Groetjes, Ruben en Annemieke

• 10 Mei 2010 - 14:56

Gerard En Anny:

in één woord: FANTASTISCH.
    blijf er maar volop van genieten.

• 10 Mei 2010 - 15:34

Simon, Judith & Jur:

Wij willen ook!!!! Echt geweldig, die foto's.... Geniet er maar van dat jullie deze dingen kunnen ondernemen.

Veel liefs,

Simon, Judith & Jur

• 10 Mei 2010 - 17:06

Penny:

Prachtig, de bestemming stond al op het wensenlijstje van "Plekken die ik gezien wil/moet hebben", maar is nu met stip gestegen! Zeker na dit mooie reisverslag met foto's, dan kriebelt het toch wel heel erg :)

• 10 Mei 2010 - 17:18

Ton En Jos:

Geweldig!!!!
    Wat kunnen jullie goed fotograferen. Hebben die schildpadjes ook al een "schild? Zo ja hoe worden ze dan door die fregatvogels verorberd?
    Tot de volgende keer. Groet van ons.

• 10 Mei 2010 - 17:52

Jo:

zojuist jullie mooie verhaal gelezen en de prachtige foto"s bekeken.
    Geniet er maar van want voor je het weet is de mooie tijd weerom!
    groeten van ons beide.
    Ad en Jo

• 11 Mei 2010 - 20:17

Jan, Nel, Stefan:

Hoi Karin en Antwan,

Wat een belevenis zeg op die eilanden en dan dat snorkelen Karin, dat jij dat durft, je ziet maar weer, die van Donkers zijn nergens bang van, de foto's zijn ook prachtig, geniet nog maar van die mooie natuur en tot het volgende verslag.

ome Jan, Stefan en tante Nel.

• 13 Mei 2010 - 21:17

Mortelse Kammetjes :

De Galapagos eilanden hebben jullie duidelijk niet teleurgesteld!
    Een gezellig informatief verhaal , voorzien van prachtige foto`s.
    Leuk materiaal om mensen enthousiast te maken.
    Karin en Antwan, geniet maar al dat moois.
    De meivakantie is hier gewoon koud en nogal nat... dus..

groetjes
    Frans, Gijs, Teun en Rida

• 13 Mei 2010 - 21:36

Liesbeth:

Wat heeeerlijk om te lezen allemaal! Wat een belevenissen, kunnen jullie het allemaal nog wel verwerken/opnemen? Het is zovéél, fantastisch en de foto's bekijken het is echt genieten. Zelf zijn we met de camper naar Zwitserland geweest, regen, regen en koud. Via het Zwarte Woud terug en daar... sneeuw. Kerstsfeer! Geniet ze verder daar van jullie fantastische reis en het mooie weer.
    Goh Karin, leuk te lezen dat je moest denken aan wat voor schoenen je aan moest bij het aan land gaan,in het oerwoud loop je toch ook gewoon op slippers.....
    groetjes Liesbeth.

• 14 Mei 2010 - 22:04

H & T:

"maar eerst zien en dan geloven"... lijkt me niet de meest handige (lees: veilige) manier om daar achter te komen :D.

Maarre... wist niet dat jullie met z'n drieën op reis waren?? Is 't een leuke kerel, die Jan van Gent? :p

Groeten uit een herfstachtig (dus geen herfszeventig) Holland.

• 15 Mei 2010 - 16:44

Jan:

heey antwan en karin , erg mooi verslag en foto,s , inderdaad lekker gevaarlijk van antwan (held) kijk maar uit , je kunt beter normaal en heel thuis komen , maar ja dat duurt nog wel even , wij zijn ook net thuis van n korte vakantie , antwan en karin , geniet verder van je vakantie en tot het volgend verhaal en foto,s of msn of mail of zoiets , luitjes de mzl van jan de ouwe

• 13 Juni 2010 - 20:50

Wenny Tan-Lim:

Net terug van Alaska en Canada. Jullie foto's en tekst bekeken. Schitterend, het was een onvergetelijk weekje!! Leuk jullie ontmoet te hebben. Veel plezier en goede reis, wenny